Eerste hulp bij stoppen met drinken van alcohol

Als je denkt dat het goed is voor je om te stoppen of minderen met het drinken van alcohol dan heb je een eerste belangrijke stap gezet. Maar hoe dan verder?

Ik herinner mij mijn eigen voornemens nog heel erg goed en ik weet ook nog heel goed hoe moeilijk het vaak was om me eraan te houden, vaak zwichtte ik dezelfde dag alweer… Het is gewoon een feit dat er om ons heen veel en vaak wordt gedronken en dat je dan heel makkelijk in de verleiding kan worden gebracht om er toch weer eentje te nemen.

In dit blog deel ik een aantal tips met je die je kan zien als eerste hulp bij het stoppen met het drinken van alcohol:

1. Wees moedig en durf alcohol te zien voor dat wat het werkelijk is

Zolang je alcohol op een soort van voetstuk blijft plaatsen zal je altijd het gevoel blijven houden dat je jezelf iets ontzegt als je besluit om te stoppen.

Wees moedig en doe die oogkleppen af. Durf alcohol te zien voor wat het werkelijk is: en dat is ethanol. Wist jij dat de alcohol die we drinken dezelfde chemische samenstelling heeft als die veel gebruikt wordt voor de benzine van onze auto’s? Bizar toch?

Er wordt ook steeds meer bekend over de relatie tussen alcohol en kanker. Misschien kijken we over 20 jaar wel op dezelfde manier naar alcohol als we nu naar roken kijken. En snappen we er niets meer van waarom we er toen voor kozen om een sterk giftig en kankerverwekkend middel te drinken. En ook nog eens volledig vrijwillig…

Als ik met de kennis die ik nu heb, om me heen kijk vind ik het bizar hoe de wereld van veel mensen draait om het drinken van alcohol. Maar ik weet nu ook dat dat niet zo hoeft te zijn. En wat ik ook merk is dat de wereld langzaam aan het veranderen is. Steeds meer mensen maken de keuze om (tijdelijk) niet te drinken en het aantal alcoholvrije alternatieven die er tegenwoordig beschikbaar zijn groeit gestaag.

Ga eens na wat jij doet. Romantiseer jij alcohol? Of weet je wel dat het slecht is maar kies je ervoor om je ogen ervoor te sluiten? Wat doet het met je als je alcohol durft te zien zonder deze ‘glans’ maar voor dat wat het in werkelijkheid is?

2. Vervang je FOMO door JOMO!

Angst voor het stoppen of minderen met drinken komt vaak voort uit angst dat we iets zullen missen – FOMO. Alle andere mensen om je heen drinken wel en kijk eens hoe gezellig zij het hebben. Poor me – ik ben de enige die dat niet ‘mag’…

En natuurlijk is dat een vervelend gevoel. Wat hierbij essentieel is de manier waarop jij DENKT over alcohol. Als jij ergens naar toe gaat met het gevoel dat het vreselijk gaat worden dan wordt dat het ook. En als jij niet verlangt naar alcohol dan is er ook nooit sprake van FOMO. Stel jij vindt saucijzenbroodjes niet lekker, dan voel je jezelf ook niet zielig en buitengesloten dat je geen saucijzenbroodje mag eten toch?

Vervang je FOMO voor JOMO! De JOY of missing out. Want door te stoppen met alcohol zal je juist zoveel positieve dingen gaan ervaren.

Als je stopt met het drinken van alcohol dan gebeuren er heel veel positieve dingen in je leven. Het zorgt ervoor dat je echt contact met mensen kan maken, je slaapt stukken beter en je wordt helder wakker, je wordt niet achtervolgd door gevoelens van schuld en schaamte, je maakt afspraken (met anderen en jezelf) en je bent in staat om je hieraan te houden, je hebt veel meer energie en je huid ziet er stukken beter uit en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je op een feestje bent waar wordt gedronken, stel je dan eens voor hoe de mensen om je heen zich morgenochtend zullen voelen. En wees dan gerust trots op jezelf omdat jij wakker wordt zonder dat loodzware gevoel en alle fysieke ongemakken. Jij hebt zin in de dag die staat te beginnen en je herinnert je alles nog van de dag ervoor, er is niets waar je je voor hoeft te schamen. Wat een JOY!

3. Neem een voorbeeld aan mensen die vegetarisch eten

Denk jij dat iemand die vegetarisch eet naar een etentje gaat en daar de hele avond jaloers staat te kijken naar de mensen om hem heen die wel vlees ‘mogen’ eten? En medelijden met zichzelf heeft terwijl hij aan niets anders kan denken dan aan die biefstuk op het bord van zijn tafelgenoten? Nope, zo werkt het niet bij mensen die deze keuze weloverwogen en bewust hebben genomen.

Mensen die deze keuze maken zijn vastberaden en trots. Ze maken zelf deze keuze waarvoor ze verschillende redenen kunnen hebben. Denk aan dierenwelzijn of het klimaat, maar ook zeker een bewuste keuze voor hun eigen gezondheid, welzijn en vitaliteit. En die keuze maken ze iedere dag weer. Vegetariërs houden er gewoonweg van om vegetariër te zijn.

Stel je voor als je jouw leven zonder alcohol op deze manier zou gaan bekijken?

We zijn enorm tolerant ten aanzien van keuzes die mensen maken over wat ze wel en niet eten. Maar waarom is dit in het geval van alcohol anders? Alleen jij maakt de keuze wat je eet en drinkt, niemand anders. Neem een voorbeeld aan vegetariërs en ga staan voor de keuzes die jij maakt. Die goed zijn voor jou gezondheid en welzijn. Wees trots en houd van je alcoholvrije levensstijl.

4. Verander je routines en maak nieuwe vrienden

Het is een feit dat er niet veel aan is om jezelf te begeven met mensen die te veel hebben gedronken. Het is niet fijn om een ‘gesprek’ te voeren met iemand die spreekt met een dubbele tong en niet geïnteresseerd is in wat jij hem te vertellen hebt.

De oplossing hiervoor is dat je de sociale routines die je hebt tegen het licht houdt en daar verandering in aanbrengt. Ga op zoek naar andere dingen om te doen of met je vrienden. Met goede vrienden kan je andere dingen doen dan drinken en op stap gaan. Ga wandelen, spreek overdag af om ergens koffie te drinken of te lunchen. Word je bewust van andere dingen die je samen kan doen en leer dat het, met de juiste mensen, mogelijk is om te verbinden op andere manieren. Als jij dat wilt kan je natuurlijk nog steeds meegaan naar situaties waar wel wordt gedronken, maar houdt daarbij in het oog dat jij je er goed bij voelt en dat er wordt voldaan aan jouw eigen behoeften.

En wees ook niet bang om op zoek te gaan naar nieuwe vrienden. Er zijn genoeg mensen die op een andere en bewuste manier omgaan met alcohol. Op social media zijn talloze (besloten) accounts en groepen te vinden waarin je motivatie en inspiratie kan vinden voor een nieuw alcoholvrij leven. Het is ongelofelijk wat het met mij gedaan heeft om te verbinden met andere (vrouwen) die ervoor kiezen om op een andere manier in het leven te staan. Die kiezen voor contact en helderheid in plaats van de zogenaamde gezelligheid van de alcoholbuzz.

Je bent misschien bang dat jij je een buitenbeentje zal voelen maar ik garandeer je dat er anderen zijn die zich op exact hetzelfde punt bevinden als jij. Klaar om een keuze voor een leven in vrijheid van alcohol te maken.

Neem contact op voor meer informatie

Ben jij benieuwd wat een leven zonder alcohol voor jou zou kunnen betekenen en wil je hier graag eens verder over praten? Stuur een berichtje naar nanja@over-invloed.nl of maak direct een afspraak voor een kennismakingsgesprek via de afsprakentool.

Nanja

Nanja

Het is mijn persoonlijke missie om anderen, die net als ik tot voor kort, worstelen met de hoeveelheid alcohol die zij drinken, te informeren, inspireren en motiveren om een leven te leiden in vrijheid van alcohol.

Freebie

Download mijn gratis white paper

Waarom kan ik niet drinken zoals
anderen dat lijken te kunnen?

Boordevol inzichten die ik graag had gehad toen ik klaar was met alcohol, maar alcohol nog niet met mij….

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Over Invloed Herstelcoaching draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches